Pages

TEMPIAS DOSA

adam, terus melangkah,

" Hai adam!" tegur izat.
" eh... izat, long time no see bro! how are you? where have you been?." 
"amboi adam, speaking pulak dah... hahaha"

adam terhenti disitu dan mereka gelak bersama, manakan tidak dua sekawan ini sudah lama terpisah. Mereka terus bercerita dan masing-masing bertanyakan perihal kehidupan sebelumnya.

" wehh adam, aku nak sangat hidup kat bandar lah. Best tak? Bosan do duk kampung ni" luahan izat kepada adam.

selepas tamat pengajian SPM, izat tidak berganjak daripada kampung, lantaran membantu bapanya mengusahakan pertanian keluarga mereka, tambahan pula, izat bukanlah seorang pelajar yang cemerlang. Pergi sekolah pun, hanya sekadar untuk menghilangkan rasa bosan dalam dirinya. Bapa nya amat mengenali perangai adam, yela! bapa mana yang tidak mengenali anaknya?. Beliau berfikir, jikalau izat diizinkan pergi belajar keluar negeri. Alamatnya, dia bakal dikurung di dalam kotak besi berbantalkan konkrti.

" Hmmmmm.......... memang best bro, tapi kau tahulah hidup ditempat orang macam mana" balasan adam dengan nada rendah dan sedikit mengeluh.

semasa diperingkat SPM, adam antara pelajar cemerlang dan bekas ketua pelajar yang segak, dunia ibarat terbalik ketika itu, ya. Sebab perempuan yang tackle adam. Nasib baik ketika itu, iman adam setinggi gunung ,sekental batu.

adam dah lupa niat awalnya sebentar tadi.

mereka berdua melangkah bersama, bagaikan ada tali mengikat kaki mereka. Lihat sahaja apabila askar berkawat dengan rentak kaki kanan kiri. Begitulah langkah mereka berdua.

Hari sudah senja, anak muda yang berusia 26 tahun itu bersalaman tangan dan mengucap selamat tinggal. Ada satu janji adam pada izat yang terakam pada waktu itu.

-\\-

"adam, kau dari mana! kata 20 minit, 4 jam kot! . esshhhh" 
"sorry puteri. aku bersua dengan budak kampung aku tadi, dah 8 tahun tak jumpa"

masing-masing dengan wajah bengis dan nada keras

" hah kau! mula lah. Ada je alasan. Mana barang aku?!" sahut puteri.

adam terpinga-terpinga sesaat. "Aduhhhhh. Lupa!"

" Anjing kau adam. Bagi aku cepat barang kau tu"

Huh, puteri nampak je ayu, manis bak sakura. Tapi lidah, lidah ifrit. Hati? Tuhan je tahu. 
-/-
Azan subuh berkemundang syahdu, laungan Allahukhbar Allahukhbar, terbit dari lidah izat. Walaupun budak bodoh di sekolah. Tetapi, izat ni terkenal dengan kesyahduhan laungan azannya. Bila dah jadi bilal, solat 5 waktu sehari semalam sempurna dilaksanakannya.

" Assalammualaikum" sapaan adam kepada pak abraham.

"Waalaikumsalam, Allah.. adam, mari masuk" senyuman lebar nampak gigi pak abraham, menjerinihkan suasana pagi itu.

Ketika itu, izat bin abraham sedang membajak tanah. Leka dengan kerjanya sehingga dia tidak sedar adam bertandang ke rumahnya dan dia dah lupa akan janjinya semalam bersama adam di gerai pak ayub.

"adam sihat? pakcik dengar kamu dah tamat pengajian dari UM"

"ya pakcik, alhamdulillah dah tamat, sekarang tengah menunggu panggilan kerja. Pakcik bagaimana sekarang? sihat ?"

" alhamdulillah, macam biasalah adam. Kehidupan seorang petani kampung, kerjanya menuai padi sahaja, ada padi cukuplah makan," balasan pak abraham dengan senyuman. "kejap ya, pakcik panggil izat"

" adam!, " sapaan izat. Tak sempat dipanggil, budak ni dah naik atas.

"pakcik, semalam saya ada berbincang dengan izat, izat berhajat ikut saya ke bandar untuk mencari kerja di sana" adam terus melamparkan hajat kedatangannya kepada pak abraham.

" hmmmmmm..pakcik bukan tak bagi izat ikut adam ke bandar. Pakcik tidak ada pembantu jika izat keluar dari rumah ni"

izat membalas dengan nada sedih dan penuh harapan " alah abah, izat bukannya pergi selamanya dari rumah ni, lagipun izat pergi mencari rezeki. Pak mail kan ada teman abah usahakan padi tu"

" adam berjanji pakcik, adam akan bantu izat dan tolong dia cari kerja yang bergaji tinggi di bandar"

pak abraham, membuka kopiahnya, mengusap-usap rambutnya. Baru semalam, dia mendengar perbualan cerita, adam membawa puteri balik ke rumahnya, walaupun mereka belum bernikah. Sehingga ibu adam jatuh sakit kerana bergaduh dengan adam mengenai puteri. Dan lagi merisaukan, pak ali, abang kepada ayah adam, memberitahu bahawa, adam dan puteri sentiasa berkurung di dalam bilik dan pak ali pernah terhidu bau yang amat meloyakan dari bilik adam & puteri.

"adam, kamu baik. pakcik tahu kamu mampu jaga izat." 

"izat, malam ini kita bincang dengan ibu izat. ok"

~~~~~~~~~~~~~~~ bersambung.
endingnya ibarat drama melayu. (Takda ending, agaklah sendiri ok)
* Ni cerpen pertama saya, minta tolong komen. Terima kasih.

-qazar yusop-



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...