Pages

16 tips pemakanan pintar

16 tips “pemakanan pintar” (part 1)



*     Allah berkata dalam surah al-anbiyak, “ Aku jadikan makhluk hidup dari air.” Kajian mendapati air adalah komponen terbesar dalam semua makhluk hidup. Manusia sendiri dibentuk oleh 70% air. Inilah puncanya kekurangan air menggangu keharmonian tubuh, dan seterusnya ini menjejaskan kesihatan manusia. Banyak penyakit berlaku disebabkan kekurangan air dan pengambilan air tercemar.



*     sebenarnya madu asli tidak mudah rosak. Bagi mengekalkan kualitinya, simpan madu didalam kaca kedap udara dan pada suhu bilik. Selain itu, jauhkan ia daripada sinar matahari dan lain-lain sinar. Dengan demikian, daya antibiotic dan enzim yang ada di dalamnya tidak mudah rosak. Apabila enzim rosak, maka meminum madu tidak ada bezanya dengan meminum air gula biasa. Salah satu kegunaan madu ialah bagi merawat cirit birit kronik.



*     Segelas yogurt mengandungi  700 miligram kalsium yang membantu menguatkan tulang. Bakteria probiotik di dalam yogurt menjaga keseimbangan bacteria di dalam saluran pencernaan. Ini mencegah jangkitan bacteria dan kulat didalam saluran pencernaan.



*     Antioksida dalam strawberi dapat mengurangkan radikal bebas didalam badan. Radikal bebas ialah unpair electrone yang sering merosakkan sel, dapat menyebabkan penuaan sebelum masa dan dapat menyebabkan penyakit degenerative seperti arthritis, kencing manis, pelemakan hati dan juga barah.



*     Yogurt ialah susu masam bebas lemak, berprotein tinggi dan mempunyai kandungan bacteria probotik serta dos kalsium yang tinggi. Strawberi pula mengandungi kadar antioksida yang tinggi malah lebih tinggi daripada anggur. Dengan meminum campuran yogurt dan jus strawberi sebelum bersarapan setiap hari, badan menjadi sihat. Insya Allah.



*     Cara yang betul bagi menguji keaslian madu adalah dengan mengukur keasidannya. PH bagi madu asli  antara 3.4 dan 4.5 . Apabila ia dititiskan ke atas kertas akhbar, ia tidak mudah diserap manakala yang sebaliknya berlaku bagi madu tiriuan.
*     Madu dapat menyumbuhkan luka. Ini kerana madu bersifat higroskopis iaitu dapat menyerap kotoron nanah atau serum. Antibiotik yang terkandung didalam madu dapat membunuh kuman dalam luka. Cara menggunakannya adalah dengan :
1. Membersihkan luka dengan air suam
2. Sapu madu pada luka
3. Biarkan sekurang-kurangnya dua jam
Madu juga dapat mengeringkan bisul. Bagi luka dengan kehilangan jaringan granulose, madu terbukti dapat merangsangkan pertumbuhan jaringan granulose.



*     Nabi menyarankan supaya kita mengambil bijian. Ini kerana ia mengandungi kandungan mineral dan vitamin yang tinggi. Bijian adalah bijian yang kaya dengan zink. Zink membantu menyuburkan system pembiakan. Selain itu, bijian kaya dengan zat besi yang penting bagi pembentukan hemoglobin dan kalsium yang berperanan bagi pertumbuhan tulang dan gigi. Sebaik-baiknya makanlah bijian secara berterusan bagi meningkatkan kesuburan, mencegah anemia, menguatkan tulangdan gigi serta mencegah osteoporosis.

*     
Halia adalah minuman ahli syurga sebagaimana pesan Allah dalam surah al-insan, ayat 17, “Didalam syurga itu mereka diberikan segelas minuman yang campurannya ialah halia.” Dalam perubatan tradisional islami, halia adalah makanan panas peringkat ke 3. Ia bermanfaat mencairkan kahak, mengubati penyakit pencernaan dan meningkatkan stamina seksual.



*     sebelum menjamah hidangan utama, kita disarankan nabi supaya memakan buah pic. Dalam perubatan tradisional islami, pic pelawas yang baik kerana sifatnya yang sejuk menengkan perut. Sebaik-baiknya, ia dimakan bersama makanan yang bersifat panas. Apabila pic sukar diperolehi, ia dapat digantikan dengan pear atapun tembikai.



*     Madu mengandungi pelbagai enzim yang bermanfaat bagi menjaga kesihatan dalah mengubati penyakit. Antara enzim itu adalah :

1. Diastase yang bermanfaat mengubah polisakadira menjadi monosakarida.
2. Invertase mengubah sukrosa menjadi glukosa dan fruktosa.
3.Glukosa akside mengubah glukosa menjadi asid peroksid.
4. peroksidase menjalankan proses oksidasi metabolic.
5. Lipase memecahkan lemak kompleks menjadi asid lemak.

secara kesuluruhannya, semua enzim itu bermanfaat bagi tubuh. Namun begitu, bagi memastikan enzim didalam madu tidak rosak, pastikan saudara menyimpan madu dengan betul.



*     Ibn sina berpendapat mereka yang berusia melebihi  45 tahun patut diwajibkan mengambil madu secara teratur. Beliau menyarankan pengambilan madu bersama dengan buah yang isinya keras seperti salak dan buah zaitun.



*     Dalam bukunya Ath-thiib an-Nabawi, As-Suyuthi berkata air sejuk berbahaya bagi pencernaan. Elakkan meminum air sejuk kerana air sejuk menganggu fungsi enzim-enzim pencernaan. Ini melambatkan proses pencernaan. Air sejuk juga memudaratkan organ pernafasan terutamanya sesudah memakan makanan bersifat panas, makanan yang bersuhu panas, makanan manis dan sesudah mandi air panas.



*     Para pengamal perubatan islami menyimpulkan apabila kita minum semasa makan, fungsi enzim pencernaan terganggu. Bagi mengelakkan penyahidratan semasa makan, minumlah air kira-kira 20minit sebelum makan. Ini menyihatkan pencernaan.




*     Memakan pisang adalah kebiasaan yang baik. Pisang mengandungi lemak sayuran yang baik bagi kesihatan pembuluh darah. Pisang juga kaya dengan serat. Ini memudahkan kita membuang air besar. Selain itu, Pisang menandungi kalium semula jadi yang baik bagi kesihatan jantung. Secara puratanya, setiap 100 gram pisang mengandungi 400 miligram kalium. Ini cukup bagi memenuhi keperluan kalium orang dewasa.




*     Dalam surah al-baqarah, ayat 57, Allah menjelaskan dia menganugerahkan makanan yang baik kepada kaum israil. Makanan itu diturunkan dari langit ia itu manna was salwa. Dalam rekod, ada diterangkan al-manna ialah buah yang kaya dengan karborhidrat.  As-salwa pula ialah burung kecil yang kaya dengan protein. Ini member gambaran makanan yang mengandungi karbohidrat sebaik-baiknya dimakan dengan makanan yang mengandungi protein.

{sumber: 365 TIP SIHAT GAYA RASULULLAH “karangan Dr.Mohammad Ali Toha”}

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...