Pages

Mereka temui islam dalam sains




                   Pengerusi jabatan anatomi, Universeti Chiangmai, chiang-mai Thailand, dia juga bekas Dekan Fakulti Perubatan Universiti tersebut. Semasa menyertai persidangan perubatan Saudi kali kelapan, di Riyadh, arab Saudi pada 1983, prof,.tagata membuat pengumuman ini....
         
“Saya mula berminat dengan Al-Quran sejak tiga tahun lepas. Berdasarkan kajian saya dan daripada persidangan ini, saya percaya bahawa setiap apa yang dicatat di dalam Al-Quran 1400 tahun dahulu, pasti sesuatu yang benar, dan ia boleh dibuktikan melalui ujian-ujian saintifik.
“Oleh kerana Muhammad itu tidak tahu membaca dan menulis, saya tidak ragu –ragu untuk menyatakan Muhammad tentulah seorang utusan yang ditugasakan untuk menyampaikan  kebenaran, yang telah disampaikan kepadanya sebagai sesuatu bentuk penganjaran, dari sesuatu Pencipta Yang Maha Agung. Pencipta itu pastilah tuhan.    
“Oleh kerana itu, saya rasa inilah masa yang paling sesuai unutk saya mengucap Laa Ilaha Illa Allah, tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan Muhammad itu Rasululllah.
“akhir sekali,  saya mengucapkan taniah di atas segala persiapan yang dibuat sehingga membolehkan persidang berlangsung dengan begitu baik dan cemerlang....saya telah memperolehi sesuatu yang bukan sahaja dari sudut pandangan saintifik dan juga agama, tetapi juga peluang yang sangat  menajubkan kerana dapat bersama  saintis-saintis terkenal dan hebat serta dapat berkenalan dengan ramai kawan-kawan baru dikalangan peserta persidangan. Bagaimanapun , perkara paling berharga yang saya perolehi dari persidangan ini ialah La Ilahal Illah Illah , Muhammad Rasulullah, dan saya menjadi muslim .

-Majalah al-islam-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...